3M Health Care ja Zargis Medical voittivat Innovation of the Year -palkinnon Littmann® Malli 3200 Stetoskoopilla ja sen Cardioscan™ tietokoneohjelmalla.

"Elektronisen Littmann Malli 3200 Stetoskopin yhdistäminen Zargis Cardioscan tietokoneohjelmaan on valtava edistysaskel siihen, miten terveydenhoidon ammattilaiset tulkitsevat sydänääniä”, sanoo  Debra Rectenwald, 3M Infection Prevention divisioonan varajohtaja.  “Tämä palkinto on näkyvä tunnustus 3M Innovaatiolle ja sille omistautumiselle, jolla 3M innovaatioita kehitetään parantamaan terveydenhoitoa.”

“3M ja Zargis ottivat aivan tavallisen elektronisen stetoskoopin ja rakensivat siitä yhteisvoimin pitkälle kehitetyn, kliinisen työkalun, joka parantaa merkittävästi diagnostiikan mahdollisuuksia,” sanoo John Kallassy, Zargis Medicalin johtaja. “Cardioscan on lääketieteellisen teknologian läpimurto, joka tulee vähentämään tarpeettomia potilaan jatkotutkimuksia samalla, kun se parantaa diagnoisoinnin laatua ja luotettavuutta.”

Bluetooth ominaisuus
Littmann malli 3200 Stetoskooppi on ensimmäinen elektroninen stetoskooppi, jossa on Bluetooth ominaisuus, joka siirtää langattomasti sydän-, keuhko- ja muut kehon äänet stetoskoopin rintakappaleesta Zargis Cardioscan tai Zargis StethAssist™ tietokoneohjelmiin analysointia varten. Stetoskoopin ja Cardioscan -ohjelman avulla terveydenhoitohenkilökunta voi havaita ja diagnosoida sydämen sivuäänet ja erottaa helposti ne sivuäänet, joka vaativat jatkotutkimuksia, perustuen American College of Cardiology ja American Heart Association’in antamiin suosituksiin. Tietokoneohjelman antaman analyysiin ja oman, henkilökohtaisen arvionsa perusteella lääkäri voi sitten määrätä potilaan jatkotutkimuksiin ja kun turhat jatkotutkimukset jäävät pois, säästää sairaalan rahoja.

Poikkeuksellinen äänenlaatu
Stetoskoopissa on huipputason B&O äänisensori. Ympäristön häiriöäänien vähennysteknologialla (Ambient Noise Reduction) voidaan eliminoida ympäristön häiritsevistä äänistä jopa 85%. Myös hankausäänien vähennysteknologia on uutta. Lisäksi pehmeät äänet voidaan tarvittaessa vahvistaa paremmin kuuluviksi ja erottuviksi.

Kliinisesti tutkittu
Kliiniset kokeet osoittavat, että 3M Littmann 3000-sarjan stetoskoopeilla on helpompi kuulla vaikeasti erottuvat sydän- ja keuhkoäänet, kuten S3, aortan takaisinvirtauksen sivuääni ja epänormaalit keuhkoäänet. Tämä kaikki johtaa poikkeuksellisen hienoon kuuntelukokemukseen - ympäristöstä huolimatta - verrattuna akustisiin stetoskooppeihin

Tuija Biese, tuoteasiantuntija, Suomen 3M Oy, puh. (09) 525 21

Littmann® Malli 3200 Stetoskooppi, Cardioscan™ tietokoneohjelma