HUOMIOTA HERÄTTÄVÄ KEKSINTÖ

Ne ovat pieniä ja ne tarttuvat – mutta eivät liian lujasti. Ja juuri siksi kaikki rakastavat Post-it® viestilappuja! Viestilappuja kiinnitetään tietokoneen näyttöön, kylpyhuoneen peiliin tai jääkaapin oveen, työpöydältä niitä löytyy useita, kuten myös YouTubesta ja Kiasmasta. Post-it viestilapuista on tullut oleellinen osa ihmisten tapaa viestiä, organisoida ja ilmaista itseään.

"Post-it brändin tavoitteena on aina ollut helpottaa viestintää ja asioiden järjestämistä", sanoo Heini Paavola, 3M Toimistotuotteiden tuotepäällikkö. "Brändi on pysynyt ajanhermolla vastaten kuluttajien tarpeisiin ja tuoden markkinoille kiinnostavia, monipuolisia tuotteita. Saamme päivittäin palautetta siitä, kuinka vaikea ihmisten on kuvitella elämäänsä ilman viestilappuja."

Silti keksintö, joka teki näistä pienistä muistuttajista niin ainutlaatuisia, odotti yli vuosikymmenen, ennen kuin se pääsi muuttamaan maailmaa.

1968 3M:n tutkija Spencer Silver keksii ei-niin-tarttuvan liima-aineen. Keksinnölle ei ollut käytännön sovelluksia, joten keksintö lähes unohtui.

1971 Toinen 3M:n tutkija, Art Fry, turhautuu kirjanmerkkien pudotessa kerta toisensa jälkeen laulukirjan välistä. Hän saa idean kiinnitettävistä ja irrotettavista lapuista ja muistaa kollegansa keksinnön.

1977 Fry saa valmistettua tarpeeksi viestilappuja näytteistääkseen oman yrityksen henkilökuntaa. Työntekijät ihastuvat heti tuotteeseen! Testimarkkinointi alkaa.

1978 Tuotetta testataan Boisen kaupungissa, Idahossa; 90% niistä, jotka näkevät viestilapun, kertovat haluavansa ostaa tuotteen. Post-it viestilappujen kaupallinen tie on alkanut.

1979 Post-it viestilaput tulevat myyntiin 11 läntisessä osavaltiossa.

1980 Post-it viestilappuja aletaan myydä kaikkialle Yhdysvalloissa.

1981 Post-it viestilaput tulevat markkinoille Kanadassa ja Euroopassa, myös Suomessa.

2010 Post-it® brändi juhlii 30-vuotissyntymäpäiviä. Nykyään Post-it tuotteita on jo yli 1000 ja niitä myydään yli 150 maassa. Kuluneiden vuosikymmenien aikana Post-it viestilaput ovat muuttaneet tapaamme viestiä ja jäsentää arkea.

Vuosien kuluessa viestilappujen koko- ja värivaihtoehtojen määrä on kasvanut, ja lisäksi tuoteperheeseen on tullut uusia irrotettavia ja uudelleenkiinnitettäviä tuoteratkaisuja. Vuonna 2003 tulivat myyntiin Post-it Super Sticky viestilaput, jotka pysyvät varmasti myös pystysuorilla ja epätasaisilla pinnoilla. Yksi viimeisimmistä tuotelanseerauksista on ollut uusiopaperista valmistetut ekologiset Post-it viestilaput, jotka on pakattu uusiokartonkiseen pakkaukseen.

Tuotekehityksessä on työn alla monia uusia innovaatioita. Kuka osaa arvata, mihin Post-it brändi "tarttuu" seuraavaksi? Tutustu nykyisiin tuotteisiin netissä: www.post-it.fi.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Heini Paavola, tuotepäällikkö, Suomen 3M Oy, puh. (09) 525 251, email hpaavola(at)mmm.com
Kuvat:
Kuvia saatavissa pyydettäessä.