Skip to Primary Navigation Skip to Site Navigation Skip to Main Content All 3M.com Site Map
Company Information

Historia

Yhdellä silmäyksellä
3M eli Minnesota Mining and Manufacturing Company perustettiin vuonna 1902 Two Harborsin kaupungissa, Minnesotan osavaltiossa Yhdysvalloissa. 8.4.2002 lähtien Minnesota Mining and Manufacturing -nimi on ollut historiaa. Yrityksemme virallinen nimi on nykyään 3M Company.

Aloittavan yrityksen toiminta-ajatuksena oli louhia korundikiveä omistamastaan kaivoksesta ja myydä sitä. Kaivostoiminta ei kannattanut, mutta lannistumatta yritys suuntasi luovuutensa ja energiansa tuotekehitykseen.

Korundikivestä oli kuitenkin pitkä matka maailman ensimmäiseen hiomapaperiin, joka syntyi 1920-luvulla. Varsinainen maailmanmenestystuote oli maalarinteippi automaalauksen pintojen rajaukseen 1925.

Uusia tuotteita ja innovaatioita syntyi, koska 3M:n perusajatuksena oli jo tuolloin luovuuteen kannustaminen.

  • Maailman ensimmäinen vedenpitävä hiekkapaperi, joka vähentää ilmassa leijuvaa pölyä, kehitettiin 1920-luvun alussa.
  • Toinen merkittävä virstanpylväs tapahtui vuonna 1925, kun Richard G. Drew, nuori laboratorioavustaja, keksi maalarinteipin - innovatiivinen askel kohti monipuolistamista ja ensimmäinen monista Scotch tuotemerkin teipeistä.
  • 1940-luvun alussa, 3M valmisti puolustusmateriaaleja toiseen maailmansotaan, jonka ansiosta tuotteet, kuten Scotchlite™ -heijastavat materiaalit, magneettiset äänitenauhat, hehkuvat teipit ja offset-painolevyt.
  • Vuonna 1950, 3M esitteli Thermo-Fax™ -kopiointiprosessin, Scotchgard™ -kangassuojan, videonauhan, Scotch-Brite® -pesutyynyt ja useita uusia sähkömekaanisia tuotteita.
  • Kuiva-hopea mikrofilmi otettiin käyttöön vuonna 1960, myös valokuvatuotteet, jäljentävät paperit, piirtoheitinprojektiojärjestelmät ja nopeasti kasvava terveydenhuollon liiketoiminta sisältäen tuotteita lääketieteen ja hammaslääketieteen aloille.
  • Markkinoita laajennettiin edelleen 1970 ja 1980-luvuilla. Tällöin tuotevalikoimaan otetaan lääkkeet, radiologia ja energianhallinta.
  • Vuonna 1980 3M esitteli Post-it® -muistilapun, joka loi kokonaan uuden kategorian markkinoilla ja on muuttanut ihmisten viestintä ja organisaatiomalleja ikuisesti.
  • 1990-luvulla myynti saavutti 15 miljardin dollarin rajapyykin. 3M kehitti valikoiman innovatiivisia tuotteita, kuten kirkkautta lisäävät kalvot elektronisiin näyttöihin ja joustavat piirit, joita käytetään mustesuihkutulostimissa, matkapuhelimissa ja muissa elektronisissa laitteissa.
  • Vuonna 2004 myynti ylitti 20 miljardia dollaria ensimmäistä kertaa, innovatiivisten uusien tuotteiden edistäessä merkittävästi kasvua. Viimeaikaiset uudistukset ovat Post-it® Super Sticky Notes, Scotch® -läpinäkyvä ilmastointiteippi, optinen kalvo LCD-televisioihin, ja uusi Scotch-Brite® -puhdistustuoteperhe.

Linkit