Skip to Primary Navigation Skip to Site Navigation Skip to Main Content All 3M.com Site Map

HISTORIA-AIKAJANA


Post-it® Viestilaput

Yli 40 vuoden ajan Post-it® Brändi on parantanut tuottavuutta, helpottanut viestintää ja auttanut ihmisiä ilmaisemaan itseään useilla luovilla tavoilla.

Vaikka näistä tuotteista onkin tullut yleismaailmallisia, niiden alku oli kaukana varmasta. Kun katselemme taaksepäin, Canary Yellow™ (kanariankeltainen) -ilmiön syntyminen muistutti yhdestä tärkeästä aiheesta: idean muuttaminen konkreettiseksi voi vaatia hikeä yhtä paljon kuin inspiraatiota.

NÄIN KAIKKI ALKOI:

Keksinnöstä...

Tohtori Spencer Silver, 3M:n tiedemies, tutki liimoja laboratoriossa. Silloin hän keksi jotain outoa: liima, joka kiinnittyi kevyesti pintoihin, mutta ei juuttunut niihin tiukasti.

"Tutkijana minun tehtäväni oli kehittää uusia liimoja ja

Silloin halusimme kehittää suurempia, voimakkaampia ja lujempia liimoja", sanoi Silver. "Tämä ei ollut mitään niistä."


Silver löysi jotain, jota kutsutaan mikropartikkeleiksi, jotka säilyttävät tahmeutensa mutta joilla on "irrotettavuusominaisuus", jolloin kiinnitetyt pinnat voidaan helposti erottaa.

Sanoman levittäminen

Vuosien ajan Silver yritti turhaan löytää keksinnölleen käyttökohteen. Se ei kuitenkaan estänyt häntä korostamasta keksintönsä hyviä puolia kollegoilleen.

"Minua kutsuttiin presidentiksi, koska en suostunut luovuttamaan.”

Sillä välin toinen 3M:n tiedemies, Art Fry, oli turhautunut. Hän merkitsi joka keskiviikko kirkkokuoronsa harjoituksissa pienillä paperilapuilla virret, joita he laulavat tulevassa jumalanpalveluksessa. Sunnuntaisin hän huomasi, että ne olivat pudonneet virsikirjasta.

Hän tarvitsi kirjanmerkin, joka kiinnittyisi paperiin sivuja vahingoittamatta.


…Heurekaan!

Kun hän muisti Silverin mikropartikkeleita käsittelevän seminaarin, hänelle tuli ahaa-elämys. "Sellainen, jossa adrenaliini alkaa virrata." 1

Hän ryhtyi yhteistyöhön Silverin kanssa, ja he alkoivat kehittää tuotetta. Kun he havaitsivat kirjoittavansa muistiinpanoja uusille viestilapuilleen toimistossa tapahtuvassa viestinnässä, he tajusivat idean koko potentiaalin.

"Huomasin, ettei meillä ollut vain kirjanmerkkiä", sanoi Fry. "Se on täysin uusi tapa viestiä."


Kokeile sitä – pidät siitä.

Fry päätti tehdä 3M:n päämajasta koekenttänsä.

Fry toimitti koko yritykselle uudet tarraviestilaput. Työntekijät rakastuivat niihin.


3M julkaisi tuotteen alun perin neljässä kaupungissa nimellä Press 'n Peel. Julkaisun tulokset olivat vaihtelevia.

Boise Blitz

Markkinoijat päättivät asettaa tuotteen suoraan kuluttajien käsiin. Valtava esittelykampanja – tunnetaan nimellä Boise Blitz, koska se julkaistiin Idahon Boisessa – oli valtava menestys. Yhdeksänkymmentä prosenttia tuotetta kokeilleista sanoi, että he ostaisivat sen.

1980
-
1986

Tähti on syntynyt

Viestilaput levisivät "kuin virus", sanoi Fry. "Se oli itseään mainostava tuote, koska asiakkaat panivat viestilappuja muille lähettämiinsä asiakirjoihin, mikä herätti vastaanottajan mielenkiinnon. Hän katsoi sitä, irrotti sen ja leikki sillä. Sen jälkeen hän meni ostamaan itselleen pinon viestilappuja."

Silver sanoi, että kuten monet muutkin uraa uurtavat keksinnöt, heidän tuotteensa oli sellainen, ettei kukaan tajunnut tarvitsevansa sitä, kunnes tarvitsi sitä.


Keltainen saa ansionsa mukaan

6. huhtikuuta Silverin ja Fryn hiljainen sankari ilmestyi Yhdysvaltain kauppoihin Post-it® viestilappuina.



Sen nykyään tuttu Canary Yellow™ (kanariankeltainen) -väri valittiin sattumalta – naapurissa olevassa laboratoriossa oli vain keltaista liikapaperia saatavilla.




Lee Iacocca ja muut Fortune 500 -toimitusjohtajat kirjoittivat ja kertoivat, kuinka paljon he pitivät niistä. Post-it® viestilaput esitellään Kanadassa ja Euroopassa.

Suuruuden korostaminen

Fry sai yrityksen ylimmän teknisen tittelin, Corporate Researcher. "Suurin palkintoni", hän sanoi, "on nähdä niin monen ihmisen käyttävän ja arvostavan tuotettani."

Post-it® viestilaput esiteltiin uutena tapana järjestellä värikoodeilla, arkistoinnilla ja indeksoinnilla.

1987
-
1996

Pysyvyyttä



Post-it® Viestilappu juhli 10. vuosipäiväänsä ja esiintyi monissa vuosikymmenen suosikkituotteiden luetteloissa.


Post-it® luentotaululehtiöt esiteltiin. Aivoriihet eivät ole olleet entisellään sen koommin.

Oltuaan 28 vuotta yrityksessä Spencer Silver, Post-it® viestilappujen toinen perustajista, siirtyi eläkkeelle 3M:stä. Hänellä oli yli 22 yhdysvaltalaista patenttia nimissään.

Sekä Silver että Fry olivat uransa lopettaessaan saavuttaneet 3M:llä suurimmat tutkimuspalkinnot sekä muita kansainvälisen suunnittelun palkintoja.

1997
-
2003

Post-it® brändi siirtyy Hollywoodiin

Elokuvan Blondit luokkakokouksessa päähahmot väittävät keksineensä Post-it® viestilaput valmistumisensa jälkeen.



Työpaikkatutkimus osoitti, että työntekijä saa päivittäin keskimäärin 11 viestiä Post-it® viestilapuilla.


Post-it® viestilappuja myydään yli 100 maassa. Nyt kuuluisaa Post-it® liimaa käytetään edelleen useissa 3M-tuotteissa.

Tahmeat paikat

Julkaistiin Post-it® Super Sticky -viestilaput, joissa on vahvempi liima, joka tarttuu paremmin pystysuoriin ja epätasaisiin pintoihin.

Yhdessä Sinkkuelämää-sarjan jaksossa Carrien poikaystävä katkaisi suhteen hänen kanssaan Post-it® viestilapulla.

Julkaisunsa jälkeen Post-it® teippimerkki-korostuskynä sai hyvät arvosanat opiskelijoilta, koska se oli korostuskynä ja Post-it® teippimerkki-teline yhtä aikaa.

Vuodesta 2004
tähän hetkeen

Kiinni sinussa

Post-it® viestilaput juhlivat 25. vuosipäiväänsä.

Greyn anatomian kauden päätösjaksossa Meredith Grey ja Derek Shepherd kirjoittivat häävalansa Post-it® viestilapuille.

Suuri julkisuus

Talk show -emäntä Oprah Winfrey sisällytti Post-it® teippimerkki-korostuskynät "Face Behind the Name" -jaksoon. 3M-tuotesuunnittelija David Windorski osallistui show'hun.

Kaikki Post-it® Super Sticky -viestilaput käyttävät kasvipohjaista liimaa (67 % kasvipohjainen liima painoprosentin mukaan).

Post-it® brändi ryhtyi yhteistyöhön organisaatioiden muistiinpanosovelluksen, Evernoten, kanssa. Se toimii älypuhelimen kameran kanssa. Voit nyt kuvata, tallentaa ja jakaa Post-it® muistiinpanoja luomalla automaattisia merkintöjä, muistutuksia ja muistikirjoja. Evernoten avulla Post-it® viestilappusi ovat aina saatavilla – digitaalisina, luokiteltuina ja järjesteltyinä juuri siten, kuin haluat.


Maailma kiinnittää huomiota

Post-it® viestilaput ovat nyt saatavilla yli 150 maassa. Post-it® tuotteita on nyt yhteensä yli 4 000.

Nähtyään Post-it® viestilappuja elokuvissa, mosaiikkitaiteessa ja miljoonien ihmisten päivittäisessä elämässä Silver on vaikuttunut. "Se, että ne ovat menestyneet tuotteena, on enemmän kuin uskalsin koskaan toivoa."

1 CNN online edition. Torstai, 4.4.2013
Evernote on Evernote Corporationin tavaramerkki
3M, Post-it® ja Canary Yellow™ -väri ovat 3M:n tavaramerkkejä. © 3M 2014